bölcsvezető

a bölcs vezetővé válás támogatása

"You are more!"

2016. május 17. 14:36 - Bölcskei Mónika

"Az érték belül születik meg" - Inspiráló beszélgetés Malchiner Maximilian Péterrel

malchiner_peter_foto.jpgHiszem, hogy minden okkal történik az életben. Minden egyes döntésünk mögött van valami megfoghatatlan, láthatatlan erő, ami lök bennünket abba a bizonyos irányba, ami be tud teljesíteni akár egy régóta dédelgetett álmot is. Gyakran hozok olyan döntéseket, amelyekkel a túlzsúfolt életemet tovább zsúfolom, és bár a környezetem sem érti, hogy mi szükségem 19-re még lapot húzni, én mégis gyakran megteszem. Eddigi életem során mindig vitt előre egy gondolat, egy nagyon erős érzés, hogy bennem több van, többre vagyok képes. Na de honnan jön ez az egész? És ha igaz, akkor mi ez a több? Malchiner Péterrel beszélgettem a vezetés kihívásairól és lehetőségeiről.

Maximálisan feltöltődöm energiával, amikor rájövök, hogy megfelelő időben megfelelő helyen voltam, megfelelő emberekkel beszélgettem, megfelelő információt tudtam kiszűrni a beszélgetésekből, és megfelelő időben léptem a tettek mezejére. Ilyen MEGFELELŐ döntés volt az is, hogy megkeresem Malchiner Pétert, akinek a You are more c. könyve egy nagyon válságos időben talált meg, és adott erőt ahhoz, hogy elhiggyem, bennem valóban több van, akárki akármit mond.

malchiner_peter.jpgPéter sokoldalú színes egyéniség. Tanulmányokat több területen is szerzett, ahogy pályát is többször váltott sikeresen. Éveken keresztül bújt mások bőrébe, mint színész, majd ült vezetői bőrszékekbe, és állt át az asztal másik oldalára vezetőket fejleszteni. Amikor 18 évesen a pályaválasztás előtt azt érezte, hogy több van benne, a tettek mezejére lépett, és környezetének elvárásai ellenére sem állt be a sorba. Nem orvos lett, hanem színész. Jelenleg Spanyolországban él családjával, munkái viszont több országhoz is kötik. Szerencsénkre Németország és Svájc mellett gyakran van itthon Magyarországon is, inspirál bennünket előadásaival és tréningjeivel. Malchiner Pétert ma Magyarországon több vezető ismeri, mint ahány nem.

A bölcsességgel belső értékek születnek meg

Péter őszintén osztotta meg velem, hogy amikor vezető lett, nem volt képes a bölcs vezetésre akármennyire is volt meg hozzá minden tehetsége, képessége, habitusa. Jó vezető volt, kiváló, mégis úgy gondolja, hogy akkor vált bölccsé, amikor megérkezett életébe a nyugodtság, és nyugalommal tudta kezelni a kritikus vezetői helyzeteket is.

"Nagyon tetszik a bölcsvezető szóösszetétel. A bölcsesség mindenképpen az okosság után jön el az ember életébe. A bölcsességet a több tízezer éves, nagyon megalapozott, manifesztált tudással, keleti bölcsességgel azonosítom. Hangulatát tekintve az jut eszembe, hogy az egy nagyon nyugodt, tapasztalatokra épülő, pozitív értelemben vett felülemelkedett nézete a dolgoknak – amikor valaki nagyon pontosan, összefüggéseiben látja meg a dolgok lényegét. A bölcsesség egyik alapja, hogy belülről nagyon sokat megélj, befelé figyelj, mert az érték belül születik meg."

Közel 16 évvel ezelőtt írták rá először a névjegykártyámra, hogy vezető. Tisztán emlékszem azonban arra a kritikus vezetői helyzetre, amikor először éreztem azt, hogy a vezetés mást, többet jelent holmi titulusnál, vezetői tanulmányoknál és nem is kimondottan a születésnapi gyertyák számának növekedésével érkezik meg az ember életébe. Minden vezető más utat jár be, én valahogy mindig a nehezebb utat választottam. Sokszor mentem fejjel a falnak, mert saját tapasztalatot akartam szerezni. Ma már hálás vagyok ezeknek a kemény helyzeteknek, mert a leckét megtanultam, nem pedig bemagoltam. A helyzetek hatására elkezdtem változtatni, én is elkezdtem változni. A változásra való igényem belülről jött, nem pedig külső elvárások generálták. Elkezdtem a dolgokat a helyükön kezelni, tisztán láttam a céljaimat, a lehetőségek a lábaim előtt hevertek, és bátor voltam dönteni, cselekedni.  Éreztem, hogy kezdek felnőni a vezetői feladathoz, amihez több személy is hozzájárult életem során. Nem mondom, hogy ezek mindig kellemes emberi kapcsolatok voltak, sőt! A legtöbbet mindig azoktól tanultam, akiktől a legnagyobb pofont kaptam. Milyen érdekes a világ, ugye? Mondják, hogy ami belül, az kívül. Amikor tele voltam félelmekkel, akkor a káosz is hatalmas volt körülöttem. Amint tudatossá és határozottá váltam, elcsendesedtek körülöttem a hullámok, és nyugalom vett körül.

Péter elmondta, hogy a legtöbb tanulását szintén konkrét személyekhez tudja kötni. Azt figyelte meg, hogy nem magától jöttek létre benne a dolgok, hanem mindig a másokkal való együttműködésben állt össze a kép egy teljes egésszé. Amikor elkezdett játszani a gondolattal, hogy elhagyja a színészi pályát, és átáll a menedzsment oldalra, és erről elkezdett beszélni másoknak, azok furán néztek rá, és őrültnek titulálták. Ugyanezt tapasztalta akkor is, amikor kilépett a top menedzsmentből, és tréner, coach lett. Elmondása szerint sokan úgy tekintik az életet, mint valami megoldandó feladatot, ahol rengeteg nehézséget, akadályt kell leküzdeni. „Persze az élet kihívás, de nem az akadályokat kell leküzdeni, mert azokat le tudod! Nagyobb kihívás azokat leküzdeni, akik távol akarnak tartani ettől.” – folytatta gondolatait Péter. A rossz szemléletnek, a korlátozó hiedelmeknek és mintáknak a másolása sajnos már gyerekkorban elkezdődik.

"Amikor vezetővé válsz, az egész időd azzal telik, hogy ezeket a veszélyeket, konfliktusokat hárítsd, megemészd, kezeld, és ebben nagyon nehéz embernek maradni."

Na ehhez kell a bölcsesség, a nyugalom, a befelé figyelés, az értékeink megismerése, tudatos megélése. Sok vezető érvel azzal, hogy nincs idejük a befelé figyelésre. Ez valóban így van? Mire is van időnk? Mire is szánunk minőségi időt? Péter azt tanácsolja, hogy mindenki higgye el, hogy a több az benne van, és bárkiből ki lehet hozni, csak el kell köteleződni a tanulási folyamat mellett. Ha ez megvan, akkor az időt is képesek vagyunk hozzárendelni. A tapasztalatai azt mutatják, hogy ez mindenkire igaz.

Megtalálni magunkban a többet, mellyel közelebb kerülhetünk a bennünk lévő bölcs vezetőhöz

Most álljunk meg egy picit, és végezzünk önvizsgálatot! Hiszel mindabban, amit eddig olvastál? Próbáltál már változásokat generálni az életedben úgy, hogy szinte minden megvolt hozzá, de mégsem ment? Hány menedzsment könyvet olvastál eddig és hány vezetői tréningen, előadáson vettél részt? Megvan? Elégedett vagy? Ha igen, gratulálok, mert megtaláltad magadban mindazt, amitől több vagy! Ha még nem, akkor érdemes elolvasni a You are more c. könyvet.

Pétert az késztette a könyv megírására, hogy gyakorlatias és emészthető formában ossza meg a szemléletét, mutassa meg a XXI. sz. vezetői számára, hogy miként lehet tartós eredményeket elérni.

youaremore_cover.jpg"A könyveket a 60-70-es években írták – kezdte Péter gondolatait arról, hogy miért volt szükséges egy új, modern menedzsment könyvet írni - és azóta 2-3 alkalommal megváltozott a gazdaság. Ma már tudásalapú gazdaságban élünk. Volt egy késztetésem arra, hogy a vezetőknek nem menedzsment elméleteket kell írni, hanem nagyon praktikus megközelítésből a problémát felismerni és arra adni a választ. Továbbá olyan segítséget akartam vezetőknek adni, ami által megértik, hogy nem feltétlenül velük van a baj, amikor egy szituációban nem megfelelő a teljesítményük. Tapasztalataim szerint a baj az, hogy nem megfelelő az önismeretük. Ezt kellene egy magasabb szintre elvinni, hogy sok meglepetés az életben ne érje őket. Az embernél nincs komplexebb, dinamikusabb lény. Mi tudunk egyedül a déli és az északi sark között megélni. Az agyunk képessé tesz bennünket erre. Ha ez igaz, akkor csak a saját személyed az, amire támaszkodni tudsz. Bármi történhet a világban, változhatnak a kultúrák, a rendszerek, de te maradsz!" – hangsúlyozta Péter.

Önismeret, önfejlesztés, önirányítás

Péter egész Európában azt tapasztalja, hogy a vezetőknek szükségük lenne növelni az önismeretüket, hogy képessé váljanak felismerni a tehetségeiket. Egyik vesszőparipája az önismeret, az önfejlesztés és önirányítás hármasa – minden, ami ön-nel kezdődik, vagyis magunkkal. A gyerekeket az iskolában egy óriási adathalmazzal szembesítik. Annak alapján ítélik meg őket, hogy azt mennyire sikerült elsajátítaniuk. Felnőttkorban az adathalmazból feladathalmaz lesz. De veled, mint személlyel, egyénnel keveset foglalkoznak az iskolában vagy később a munkahelyen. Ezért az emberek többsége leszokik saját magáról, már nem is törődik a saját igényeivel, hanem hagyja magát sodródni az árral, aztán egyszer csak eljön a pillanat, jön a pofon, ami érkezhet kirúgás, betegség, stb. álarcban. Hirtelen ott állsz középkorú vezetőként, és azon kezdesz el gondolkodni, hogy ki is vagy valójában, mit érsz. Kb. 20 évet töltünk el feladatokkal, amikben sehol nem vagyunk jelen. Tényleg megéri öntudatlanul hánykolódni az élet tengerén?

"Higgy magadban, mert nincs miért szégyenkezned, nincs miért alárendelődnöd! Bár a multik világában nehéz a külföldi tulajdonosok előítéleteivel megküzdeni, de mégis meg kell tanulni szemmagasságban kommunikálni velük. Vezetőként légy tisztában a szervezeted értékeivel, az erősségeivel és a célokkal! Ha ez megvan, akkor tereld őket egy irányba, légy hiteles minta, és kommunikálj megfelelően!"

mp_bm_4.jpg

komment
süti beállítások módosítása